Kdyby tomu tak opravdu bylo, žádná pranice by nenastala. Do práce a do pomáhání se málo kdo hrne. Tady jde o přístup k veřejným penězům, ke státnímu penězovodu, k zakázkám, k přidělování výdělku. Zavedlo se u nás, že vrcholná místa jsou ve státním sektoru přidělována podle stranického klíče. Však taky proto je kolem politických stran takový kolotoč, tedy přesněji, kolem stran, které mají šanci na zvolení a tudíž na přístup k veřejným penězům. Čistě teoreticky by měl zákon o státní službě zajistit, aby praktický chod státu byl v rukou nezaujatých, stranicky neutrálních, schopných, výkonných a neúplatných profesionálů. Orgány moci by pak byly obsazovány na svém vrcholu politicky, aby politické strany, které s ohledem na výsledek voleb se ujaly řízení veřejných věcí, mohly naplňovat své programy. Kvůli těmto programům je voliči volili.
Tak by to mělo být. V praxi je to takové, že současná vládní koalice vymetla orgány státní správy až na kost a teď se snaží prosadit zákon, který by aktuální stav zabetonoval. Horlivá je v tomto ohledu sociální demokracie, protože její pozice ochabuje,strana následuje cestu ODS, cestu k nevýznamnosti, a je tudíž třeba uhrát domů, co se dá.
To je zřetelné a už dlouho se o tom píše v novinách. ož neznamená, že se s tím dá něco zásadního dělat.
Jak jinak zařídit, aby se státní moci ujali profesionálové, nezaujatí a neúplatní, jak popsáno výše?
Asi by byl recept: přechodné, dá se říci zkušební období, dejme tomu pětileté, nastavená kritéria. Pak by se posoudil výkon. Špatný nápad?
Přesně takto to funguje v soukromém sektoru. Tam žádný zákon o službě nepotřebují. V soukromém sektoru pracovních míst v administrativě spíš ubývá než přibývá a výkon se pozná v tabulkovém procesoru. Tam zakopaný pes není.
Smrdí to v sektoru veřejném a jak to tak vypadá po posledním střetnutí Sobotka vs. Fiala, bude ještě nějakou dobu trvat.