![]()
![]() Váš dnešní článek o tunelu pod dálnicí v Holandsku mohu potvrdit, že to není žádný podfuk, ale poměrně běžná praxe. V Holandsku totiž pracuji už 22 let - od doby, kdy moji zvonárnu na Zbraslavi zničila povodeň v srpnu 2002. Protože můj dům z r.1658 stojí u původního soutoku Berounky s Vltavou (tj. na nejnižším místě), prošly mi tehdy domem 4 m vody a výrobu zvonů jsem musel zastavit. Vyslechl jsem si tehdy desítky slibů pomoci od všech možných institucí, jenže nikdo nehnul ani prstem. Zato mi pomohli přátelé z holandské zvonárny, kteří místo slibů a radosti z úbytku konkurence mi přinesli klíče od své zvonárny s naprosto nezištnou nabídkou dočasného azylu. Já i oni jsme si tehdy mysleli, že za dva-tři-čtyři roky zase svou dílnu obnovím a mezitím budu své zvony odlévat v jejich dílně v holandském Astenu. Jak je ovšem v Čechách zvykem, dočasnost trvá obvykle navždy. První roky na Zbraslavi zcela chyběla protipovodňová ochrana, takže v r.2006 jsem měl vodu na dvoře i v domě znovu. Někdy kolem roku 2010 dostavěli "ochrannou" zeď a když v r.2013 přišla opět velká voda, zeď se projevila jako nefunkční a já jsem chodil v domě ve vodě potřetí. Kvůli tomu nejde stavbu proti povodni pojistit a bez pojištění v památkově chráněném domě zase nedostanu povolení k obnově dílny - kruh se uzavírá. Kvůli tomu tedy stále jezdím 1-2x měsíčně 850 km do holandské zvonárny stavět a odlévat své zvony, které pak hotové vozím zpět do Čech. No a mezitím sleduji život v Nizozemském království, do něhož také patří již zmíněné opravy dálnic. Probíhá to následovně : poslední auta projíždějí místem opravy v pátek navečer, když už je na místě veškerá technika. Pak se dálnice uzavře (samozřejmě s předem stanovenou objíždkou), okamžitě nastoupí bagry a pracuje se nepřetržitě přes noc i den až do nedělní noci. Pokud tuto cestu používáte jen ve všední dny, v pondělí ráno nepoznáte, že se tam něco dělalo. Nejdelší uzavírku jsem zažil před několika lety : trvala celých 5 týdnů, jednalo se ovšem o kompletní rekonstrukci a obousměrné rozšíření dálnice od Eindhovenu až na belgické hranice směrem na Antverpy v celkové délce 26 km. Já bych v Čechách za tuto dobu neměl ani stavební povolení na kůlnu... Prostě to funguje a podobných příkladů bych z této země mohl uvést více. Pracují zjevně velmi efektivně a nemají tak rozbujelou administrativu. Jo a ještě jedna důležitá věc : stále tam platí podání ruky jako smlouva. Já jsem s Holanďany za více než 30 let nikdy nepotřeboval žádnou písemnou smlouvu, přitom máme za sebou i velké mezinárodní projekty.
Dodatek od Astona
Dnes měla obě ušiska ohrnutá. Jak se jí to podařilo nevím, hlavu si z toho nedělala.
![]() |